src="https://cdn1.cdnme.se/cdn/7-2/2240751/images/2011/stina2c_148090509.jpg">

Det växer!!!

Nu till den bra nyheten!! Någon form av grön nyans har jag i mina fingrar. Planterade en tomatskiva med en massa frön i för ett tag sedan och det växer så det knakar.

Blivande körsbärstomater.

Idag har jag t.o.m varit så hurtig att jag har planterat isär de små gröna stråna som växt upp. Hela 10 små strån fick flytta till andra plastglas med jord, och det kommer fler. Nu har jag inte tänkt att ha så många tomatplantor, men då mina fingrar inte är helgröna räknar jag med att iallafall hälften dör på vägen. Därför planterar jag många.

Då jag planterade paprika iallafall 1 vecka före tomaterna var jag självklart nyfiken på om de hade börjat växa. Att bara titta på är inte min grej. Tålamod är inte alltid min starka sida. Har även fått lära mej att jag hade lagt på på tok för mycket jord ovanför fröet, så för någon vecka sen skrapade jag av en del jord. Nu gick jag steget längre. Jag börjde gröva runt lite i jorden för att leta på fröna. 6 av fröna hade börjat växa, lite, lite, lite, så där skrapade jag bort ännu mera jord så att det bara är ett tunnt lager ovanför. 4 hade inte börjat växa, men även där har jag skrapat bort jord. Ett frö såg helt tomt ut så det slängdes.

För att tänka lite extra på miljön så slängde jag heller inte den bortskrapade jorden, utan den hamnade i olika blommer där det behövdes påfyllning :-)

Så nu till alla er som kallar er miljömuppar m.m. som handlar ekologiskt och så. Plantera era egna grönsaker. Det är det allra bästa för miljön. Svårt har det heller inte varit, inte hittills iallafall.

Själv känner jag hur miljöguden avgudar mej :-)

Har även lovat Robban att den dagen det finns en färdigväxt paprika att äta så ska jag lära mej att äta paprika.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0