src="https://cdn1.cdnme.se/cdn/7-2/2240751/images/2011/stina2c_148090509.jpg">

Mitt förslag om föräldrapenning

Idag har vi varit ute och gått. Och jag fick med Robban, inte helt vanligt men det börjar bli vanligare. Den dagen han börjar jobba kommer jag bli knäckt, det är så jäkla skönt att ha honom hemma! Helt plötsligt så har vi tid för varandra, inte bara jobb jobb jobb och jobb och när vi sen kommer hem så är vi för trötta för att orka med varandra. Livet nu är underbart!

Om våra kära politiker vill göra något för småbarnsfamiljer så är mitt förslag fler föräldradagar och att slopa det här med "10 pappadagar", dvs vi föräldrar får själva välja hur många dagar vi vill ta ut tillsammans, hur länge vi vill vara hemma båda två. Jag tycker att till varje barn borde det vara 600 föräldradagar. 300 till varje förälder, 100 dagar låsta som var och en måste ta ut själv, de andra 400 får vem som helst bruka. Vill vi föräldrar vara hemma 300 dagar tillsammans så ska vi få vara det. Jag är helt övertygad om att skjilsmässorna/separationerna bland småbarnsföräldrar skulle minska. Detta ökar ju även chansen för föräldrar, en eller båda, att gå ner i arbetstid när barnen är små. Jag är helt övertygad om att både vi vuxna och barn skulle må bättre av det. I mitt förslag så kommer det heller inte att finnas några lägsta nivå dagar, en lägsta nivå ska självklart finns för dem som inte har hunnit arbeta, men för mej som har arbetat, varför ska jag få leva på 180.- (-skatt) om dagen för?

Nu kan ju ni tro att mitt förslag är för att jag ska få vara hemma längre och självklart vill jag det. Men framförallt så vill jag att fler ska få chansen att vara hemma länge tillsammans. Tiden vi har tillsammans är det allra viktigaste.

Kommentarer
Postat av: Madde

Tyvärr så finns det nog inte statsfinanser till det hela. Men det vore bra trevligt om det vore så.

2011-05-11 @ 22:19:49
URL: http://pilutta28.blogspot.com
Postat av: Fia

Jag hade 60 kr som lägsta nivå.

2011-05-12 @ 21:04:34
URL: http://virkmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0