src="https://cdn1.cdnme.se/cdn/7-2/2240751/images/2011/stina2c_148090509.jpg">

Helt fel väg

Då var bensinpriset höjt, över 14.-!! Helt sjukt enligt mej.

Självklart ska vi arbeta för en bra utveckling för miljön, men ska bensinpriset höjas MÅSTE det först tas fram alternativ!! Idag finns det inte tillräckligt med alternativ.

Om bensinpriset ska höjas måste det först fram bilar till vettiga priser som en normal-svensson har råd att köpa som går på alternativa drivmedel, ex biogas. Jag skulle mer än gärna köra runt i en biogasbil, men de kostar för mycket att köpa in!! + att biogasen ibland tar slut, iallafall om man ska tro tidningarna. Köra bil så lite som möjligt försöker jag redan med, men man ska väl inte behöva bli helt isolerad??

Det är inte alltid som kollektivtrafiken är ett bra alternativ. Mina syskon bor alla utanför stan, jag skulle inte vilja sätta mej och åka buss till dem med ett spädbarn. Det tar en timme med bussen, 15 minuter med bil. Det säger sej självt att jag, och många med mej, väljer bilen. Även kollektivtrafiken drabbas av de höjda priserna och måste då höja sina egna priser vilket gör att många väljer bort kollektivtrafiken av ännu en anledning.

Jag är glad över att jag nu är föräldraledig/sjukskriven och inte behöver sitta och åka till jobbet varje dag, med tanke på vad det kostar!! Jag har ca 1 mil till jobbet och det tar för mej max 15 minuter att åka (om jag klarar mej från nötter framför så går det fortare) och då känns det inte som ett alternativ att åka buss som tar 30 minuter, kanske mer? på sej att komma fram. Skulle jag åka buss behöver jag även ta mej upp på stan först, en gissning är att jag då måste ta mej hemifrån minst 1 timme innan jag börjar. Med bil lämnar jag längeheten ca 20-25 minuter innan och då lämnar jag även E på förskolan.

Att börja med att höja bensinpriset är enligt mej helt fel väg att gå. Först fram med bilar som rullar på alternativa drivmedel och gör kollektivtrafiken gratis. Sen höja bensinpriset.

Men jag är å andra sidan inte ett dugg förvånad med tanke på vilka som sitter i regeringen....

 * * * UI P P D A T E R A R * * *

Jag har en syster som bor i en håla och jobbar i en annan håla 3,5 mil bort, hon har inte ens någon möjlighet till att åka kollektivt. Vilka alternativ erbjuder regeringen henne?


Kommentarer
Postat av: Fia

Jag 3,5 mil till jobbet och det tar 30 min efter att jag har lämnat barnen. Tror inte att det är möjligt för mej att åka kollektivt.

2011-03-08 @ 20:43:18
URL: http://virkmamma.blogg.se/
Postat av: Madde

Om du inte visste om det så beror en hel del av prishöjningen av att det uppror i Libyen, Egypten och Tunisien som exporterar väldigt mycket olja och vad jag vet så kan inte den svenska regeringen påverka det så jättemycket.

2011-03-08 @ 21:03:07
URL: http://pilutta28.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0