src="https://cdn1.cdnme.se/cdn/7-2/2240751/images/2011/stina2c_148090509.jpg">

Rutor

Tisdag och möte med Husmorsskolans syförening!! Alltid kul! Första veckan som jag är med och jag inte har något helt färdigt projekt att visa upp. Desto bättre har jag lite halvfärdiga istället ;-) Just nu har jag många projekt igång och två har med rutor att göra, så idag visar jag upp de rutor som jag hittills har gjort.

Övat på Eme-rutor har jag gjort men jag får inte riktigt till det. När jag följer mönstret till punkt och pricka så blir de snea. Men om jag plockat bort en maska på ena sidan så blir det bättre. 2 stycken har jag gjort som jag är nöjd med. Men trots att jag har virkat lika många varv på båda så blir de olika stora. Då mitt tålamod inte riktigt är med mej så tar jag nu en paus med Eme-rutorna och hoppas på att det går bättre om jag försöker om ett tag igen. Kanske med ett annat garn?

Den röda färgen kommer inte till sin rätta här. Den röda rutan är klarröd och inte orange. Rutorna är virkade i garnet Molly från Järbo med virknål nr 5.

Istället för Eme-rutorna så kommer jag istället att sticka rutor. Något som jag tycker är snyggt är rätstickning, bara synd att det är så tråkigt att sticka....

En ännu inte klar ruta. Garnet är Molly och stickorna är det stl 6 på.

Till ett annat projekt är det mormorsrutor som behövs. Rutorna virkas med halvstolpar och 2 luftmaskor i hörnen, 1 luftmaska på sidorna.

Den första rutan jag gjorde är den med gult i, men jag upptäckte rätt så snabbt att gult inte är min färg så den gjorde jag inget mer på. Den stora rutan är klar och den lilla är halvklar. För att få rutorna lite enhetliga men ändå färgglada kommer jag bara at använda 5 fäger + vitt och varv 1,4 & 9 ska alltid vara i samma färg och varv 5, 6, 10 & 11 ska alltid vara vita. Jag tror att det blir bra men det återstår att se :-) Återigen är garnet Molly och de är virkade med virknål nr 5.

Vill ni se vad de andra ha gjort? Klicka här!

Nu är det dags att ta tag i tvätten och dammsugaren medan "LillePlutt" sover.

Kommentarer
Postat av: Fia

Håller med om att det gula inte var så fint. Hur stora blir rutorna?

2011-07-05 @ 11:17:13
URL: http://virkmamma.blogg.se/
Postat av: dorro

Ja hjälp vad jobbigt det är när det inte blir som man vill. Hur många gånger orkar man göra om liksom? Jag tycker i alla fall att allt ser fint ut.

2011-07-05 @ 11:54:16
URL: http://dorransblog.blogspot.com
Postat av: Amo

På de två Eme-rutorna ser det ut att du virkat olika hårt, därav storleksskillnaden, lätt hänt när man antingen är ovan att virka, eller testar en ovan teknik. :)



Jag gillar inte heller att sprätta eller repa upp, men jag jobbar på det, försöker se det som återbruk av materialet. ;)

På den gula mormorsrutan är det ju iallafall inte hela, utan bara ytterkanten.



Ser fram emot att de det färdiga alsterna med rutorna. :)

2011-07-05 @ 22:56:31
URL: http://madebyamo.oden.st
Postat av: Maja

Hej, Stina!



Bra kämpat med alla de olika rutorna! Nu har jag lagt upp en bildbeskrivning för första delen av Värma liten-hättan! Den är ju också användbar för Eme-rutan, dvs i den allra första delen där mönstren är identiska. Kanske kan det vara till hjälp? Fast jag tycker att du är på god väg med rutorna, det är nog bara det där med att du virkat olika hårt som ställer till det...



Här är länken till bildbeskrivningen http://husmorsskolan.blogspot.com/2011/07/varma-liten-hattan-en-bildbeskrivning.html



Hälsningar från Maja

2011-07-10 @ 12:56:08
URL: http://husmorsskolan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0